Zo maak en verkoop je een online cursus met zo min mogelijk ingewikkelde techniek

Regelmatig spreek ik ondernemers met de wens om een online cursus te ontwikkelen. Maar… ze lopen vast op het feit dat ze daar (naar hun idee) zoveel tools en techniek voor nodig hebben. Die investering in tijd en geld is spannend, want: “Hoe snel gaat die investering zichzelf terugverdienen?” en “Gaan mensen mijn cursus wel kopen?”

Nu ben ik zelf groot voorstander van het ‘In 1x goed aanpakken’. Zeker als je nu toch al weet dat dit een verdienmodel is wat je graag wil toevoegen aan jouw bedrijf. Anders is de kans groot dat je het op korte termijn toch weer anders wilt inrichten en dan wellicht 2x kosten & tijd kwijt bent aan het inregelen van de techniek.

Maar… dat neemt niet weg dat er ook een hoop tools zijn die je niet per se nodig hebt vanaf dag 1. Daarom neem ik je in dit artikel mee in hoe jij jouw online cursus kunt maken en verkopen met zo min mogelijk ingewikkelde techniek.

Wat heb je nodig om een online cursus te maken en verkopen?

Voordat ik je meeneem in de verschillende opties, wil ik eerst even met je op een rijtje zetten wat je precies moet regelen als je een online cursus gaat maken en verkopen.

  • Een plek om de cursus te geven en waar jouw deelnemers toegang tot krijgen na de aankoop.
  • Een plek om de cursus te verkopen, zodat jouw deelnemers zelf de cursus kunnen aanschaffen.
  • Een manier om met de deelnemers te communiceren over hun aanschaf.


En idealiter werken deze 3 onderdelen met elkaar samen. Dat als iemand jouw cursus koopt, hij automatisch toegang krijgt tot de cursus en de communicatie hierover ontvangt. Natuurlijk zou je dit in het begin ook nog handmatig kunnen doen, maar zorg dan wel dat je hier duidelijk over communiceert. Anders krijg je een hoop klantenservice vragen met: “Ik heb net jouw cursus gekocht en ik heb nog geen toegang!”

Hoe kun jij jouw online cursus maken, zonder onnodige tools?

De meeste ondernemers hosten hun online cursus in een leeromgeving. Hier zijn talloze opties voor met bijbehorende investeringen. Denk aan Kajabi, Huddle of Learndash. Zelf gebruik ik Learndash, omdat ik dit helemaal kan vormgeven naar mijn eigen wensen en passend bij mijn huisstijl. Learndash draait op WordPress. Hierdoor heb je jouw leeromgeving echt op jouw eigen website staan. Het voordeel van Learndash is ook dat je enkel een jaarlijkse fee betaalt. En geen restricties hebt qua maximaal aantal cursussen of maximaal aantal deelnemers. Dit is bij Huddle in de goedkopere abonnementen wel het geval.

Het voordeel van Huddle is dan weer dat hier een community mogelijkheid bij zit. Waarbij je kunt communiceren met de deelnemers, hun vragen kunt beantwoorden en bijvoorbeeld van feedback kunt voorzien op hun gemaakte opdrachten.

Dit host ik mijn community voor mijn huidige aanbod in een losstaand systeem genaamd Circle. Ik vind dit een fijn systeem voor community management, maar ze zijn ook volop in ontwikkeling. Zo hebben ze onlangs een mogelijkheid ontwikkeld om ook cursussen te hosten in Circle. 

In mijn ogen is er geen goed of fout. Iedere ondernemer heeft zo zijn eigen voorkeur voor een bepaald systeem. Dus ga hierin vooral zelf op onderzoek uit. Welk design spreekt je aan? Welke opties heb jij nodig? (Wel/geen community.) Wil je een app voor jouw deelnemers? Etc.

De meeste systemen hebben ook een ‘trial’ optie, waarbij je het programma 14 dagen gratis kunt proberen. Dus dat zou ik zeker aanraden om te kijken welk programma jij fijn vindt werken.

Nu zijn dit natuurlijk allemaal betaalde tools. Wil je nog laagdrempeliger starten? Dan kun je uitwijken naar de gratis opties. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een Facebookgroep of een besloten Instagram account. Of je kunt zelfs de video’s voor jouw cursus versturen via de mail of op een afgeschermde webpagina zetten (mocht je al een website hebben). 

De video’s kun je heel makkelijk opnemen met jouw telefoon of de camera van jouw laptop. Je kunt heel eenvoudig jouw scherm opnemen met een tool als Vimeo, Loom, Zoom of Canva. In Canva kun je ook een mooie presentatie maken ter ondersteuning van de video, indien gewenst.

Hoe kun jij jouw online cursus verkopen, zonder onnodige tools?

Als het aankomt op het stukje verkopen, dan wil ik je aanmoedigen om wel meteen in een gedegen verkoopsysteem te investeren. Dit is overigens niet alleen inzetbaar voor het verkopen van een online cursus, maar ook voor jouw grotere trajecten, losse workshops/sessies, etc. 

Ook hier heb je weer diverse opties tot jouw beschikking. Denk aan Plug & Pay, Kennis.shop of WooCommerce + Woofunnels of Cartflows. 

Zelf gebruik ik Plug & Pay. Ik vind dit een heel prettig (Nederlands!) systeem om mee te werken. Het is eenvoudig in te richten en het is voor de klant ook prettig om te bekijken. Bovendien heb je hierin ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld kassakoopjes, upsells en downsells toe te voegen. Om daarmee jouw omzet te verhogen. 

Ook Plug & Pay is volop in ontwikkeling. Zo hebben zij onlangs opties toegevoegd om landingspagina’s te maken. Waardoor ik mensen die nog geen website hebben, zou aanbevelen om eerst in Plug & Pay te investeren. Omdat je hier ook heel eenvoudig een verkooppagina of een aanmeldpagina voor een gratis weggever kan maken. Stiekem heb je die website dan niet eens meer echt nodig. 😉

Daarnaast zal je ook een account moeten aanmaken bij Mollie of Stripe. Even afhankelijk van welk betaalsysteem je kiest. Plug & Pay werkt bijvoorbeeld samen met Mollie. Mollie zorgt er dan voor dat iemand met iDeal, Creditcard, Bancontact, etc. kan betalen. Hier zitten geen kosten aan verbonden, je draagt alleen per transactie een bepaald bedrag af.

En ook hier weer zou ik adviseren: bekijk de verschillende opties. Test waar mogelijk en kies jouw eigen favoriet.

Wil je ook hier besparen op de kosten? Dan kun je overwegen om jouw online cursussen op factuur te verkopen. Dus dat iemand bij jou aangeeft: “Ik wil cursus x kopen.” en jij maakt vervolgens de factuur. Factuur betaald? Dan krijgt iemand toegang tot de cursus. Dit zal het beste werken als jij jouw cursussen/trajecten verkoopt middels een salesgesprek. In andere gevallen zal het waarschijnlijk ten koste gaan van de conversie en kun je beter investeren in een gedegen betaalsysteem.

Hoe kun je communiceren met jouw klanten over hun aankoop?

Als laatste wil je natuurlijk kunnen communiceren met jouw klanten over hun aankoop. Allereerst wil je jouw klanten natuurlijk een factuur toesturen. In de meeste gevallen regelt het betaalsysteem dit voor jou. Bijvoorbeeld in Plug & Pay: doet de klant een aankoop? Versturen zij de orderbevestiging + de factuur.

Daarnaast wil je ook met jouw klanten kunnen communiceren over hun aankoop. Denk aan het toesturen van de inloggegevens, maar ook aan het inchecken bij de klant: kunnen ze alles vinden? Of wil je ze laten weten dat er een nieuwe module beschikbaar is?

Daarvoor heb je een mailsysteem nodig. En ja, ook hier zijn er weer verschillende opties. Denk aan MailBlue, Kajabi, Convertkit, Flodesk en Autorespond.

Hiervoor gebruik ik MailBlue. Dit is wederom een Nederlands systeem. En dit bevat alle mogelijkheden als het gaat om e-mailmarketing. Je kunt losse campagnes/nieuwsbrieven maken, maar ook geautomatiseerde reeksen. En vooral dat laatste is belangrijk bij de verkoop van een online cursus. Je wilt geautomatiseerd de inloggegevens en aanvullende mails toesturen. Zodat jij daar zelf niet aan hoeft te denken. 😉 En uiteindelijk maakt zo’n geautomatiseerde reeks het ook mogelijk om jouw cursus geautomatiseerd te verkopen met een zogeheten verkoopfunnel.

Wil je besparen op een mailsysteem? Dan kun je de nodige informatie ook gewoon handmatig versturen vanuit jouw eigen zakelijke mailadres.

Hoe laat je de verschillende systemen met elkaar communiceren?

Als laatste moeten we het nog even hebben over automatiseren. Dit betekent dat je de verschillende systemen met elkaar laat communiceren. Bijvoorbeeld dat als iemand een aankoop doet in Plug & Pay, dat iemand meteen toegang krijgt tot Learndash en een mailtje ontvangt via MailBlue met de inloggegevens.

Hoe dit precies werkt, is even afhankelijk van de systemen die je kiest. Zo heeft Plug & Pay een direct communicatielijntje met Huddle en MailBlue. 

Maar kies je ervoor om jouw cursus eerst te hosten via een besloten Facebookgroep of Instagram account? Dan kun je bijvoorbeeld jouw cursus verkopen met behulp van Plug & Pay en via de mail in MailBlue een linkje geven naar het Instagram account of de Facebookgroep. 

Alleen zoals ik hierboven al aangeef: dit is compleet afhankelijk van de systemen die je kiest. Zet daarom voor jezelf op een rijtje:

  • Welk verkoopsysteem gebruik je?
  • Welk systeem gebruik je voor jouw leeromgeving?
  • Welk mailsysteem gebruik je?


En kijk daarna op de website van het gekozen systeem welke integraties zij hebben. Hebben ze geen directe integratie zoals Plug & Pay, Huddle & MailBlue dit met elkaar hebben? Dan kun je het in de meeste gevallen automatiseren door er een tool als Zapier tussen te zetten. Dit maakt het alsnog mogelijk om de verschillende systemen met elkaar te laten praten en alles te automatiseren.

Vind je dit ingewikkeld? De meeste systemen hebben een goede online documentatie en online support. Maar je kunt ook een technisch VA inschakelen. Deze persoon kan dit volledig voor je uit handen nemen of je laten zien hoe het werkt, zodat je het de volgende keer zelf kan. 

 

belangrijk: laat je niet tegenhouden door de techniek

Als laatste wil ik je vooral meegeven: laat je niet tegenhouden door de techniek. Voor veel mensen is dit in het begin een drempel. “Kan ik dit wel?” “Wat heb ik allemaal nodig?” “Ik ben niet zo technisch.” En dat snap ik, want het kan zeker overweldigend zijn in het begin. 

Maar laat je hier alsjeblieft niet door tegenhouden. De meest ingewikkelde zaken hoef je slechts 1x in te stellen. Er zijn genoeg mensen die je hier met liefde bij helpen. Of start in het begin gewoon zo simpel mogelijk met zo min mogelijk poespas. Je hoeft echt niet vanaf dag 1 de meest exclusieve leeromgeving te hebben. Je kunt echt prima starten vanuit die Facebookgroep, het Instagram account, een afgesloten pagina op je website of simpelweg de inhoud versturen via de mail. It’s all good.

Uiteindelijk draait het verkopen van een online cursus vooral om de inhoud. Dat je mensen helpt naar een goed resultaat. De techniek is daarin ondergeschikt.

Heb je hulp nodig om een keuze te maken tussen alle verschillende systemen? Stuur dan gerust een berichtje naar @mylenebouwman.nl op Instagram. Dan denk ik even met je mee!

Ben je overtuigd van het feit dat je een online cursus wilt gaan maken? En kun je hulp gebruiken bij het vormgeven van de inhoud? Neem dan eens een kijkje bij The Online Product Pack. Dan help ik je van A tot Z bij het realiseren en verkopen van jouw online cursus.