Optimaliseer je funnel in 3 stappen

Optimaliseer je funnel in 3 stappen I Mylène Bouwman Wolves & Rebels

Ik ken te veel ondernemers die leven van lancering naar lancering, waarbij er eigenlijk te weinig tijd is voor optimalisatie. En naar mijn ervaring zie je dan op een gegeven moment gewoon dat de resultaten terug gaan lopen. Simpelweg: omdat je niet optimaliseert. Het werkt niet om iedere keer hetzelfde trucje op te voeren en bijvoorbeeld keer op keer dezelfde mails te versturen, zonder te kijken: hoe kan het beter? Daarom neem ik je in dit artikel mee in hoe jij jouw funnel kan optimaliseren in 3 stappen.

 

De belangrijkste reden om te optimaliseren

Het kan best zijn, dat het voor jou prima werkt om iedere keer hetzelfde riedeltje af te draaien. Alleen ik ben er wel van overtuigd dat het resultaat op een bepaald punt minder wordt. En als jij net zo’n ondernemer bent als ik, dan ben je constant nieuwsgierig naar: hoe kan het beter?

Om je een ander voorbeeld te geven: er zijn best wel wat mensen die zich meerdere keren inschrijven voor bijvoorbeeld het webinar dat je draait tijdens een lancering. Die mensen zitten er niet per se op te wachten om keer op keer dezelfde inhoud te zien. En dan kun je zeggen: ja, ze kiezen er zelf voor om zich opnieuw in te schrijven. Maar je kan je ook bedenken dat die mensen al langere tijd in jouw customer journey zitten en dat die mensen warmer en warmer worden. En dus een aardig grote kans hebben om op een bepaald moment toch te converteren naar een betalende klant.

Dat gaat alleen niet gebeuren als jij iedere keer dezelfde content laat zien. Voor die mensen is het belangrijk om dezelfde content in een ander jasje voorgeschoteld te krijgen. Alleen.. dan moet je daar wel de tijd voor nemen! Hetzelfde geldt voor je funnels en überhaupt alle mails die je verstuurt. Het is gewoon nodig om die te optimaliseren. En ik weet dat het voor veel mensen veel tijd kost om een gehele funnel te schrijven. Laat staan om die keer op keer te optimaliseren.

 

It’s part of the job

Ja… om eerlijk te zijn. Optimaliseren is part of the job. En het is een commitment die je aan bent gegaan op het moment dat jij jouw gratis weggever ging lanceren. Het is geen kwestie van schrijven, lanceren en er niet meer naar om kijken. Om die funnel werkend te krijgen, moet je optimaliseren. Want 9 van de 10 keer is een funnel niet direct winstgevend. Of kan het nog veel beter. En jij wilt je leads omzetten naar klanten, je kosten terugverdienen en het liefst ook nog winst maken. Dus zo blijft een online business een constant proces in de zin van optimalisatie. En ik weet dat het voor veel mensen niet per se leuk is om constant bezig te zijn met hetzelfde stuk content. Het is leuker om iets nieuws te verzinnen. Maar het is wel gewoon goed om jezelf uit te dagen om voor een langere periode op één ding te focussen. Op lange termijn gaat dat je veel meer opleveren.

 

Optimaliseren wordt makkelijker en komt het resultaat ten goede, als jij je sh*t regelt

Als jij voor langere tijd focust op één product verkopen met behulp van één funnel, dan komt dat je resultaat ten goede. Maar in the end hoef je ook steeds minder te testen en te tweaken. Waar het in het begin nog heel erg overwhelming kan zijn, omdat je denkt: ik kan titels verbeteren, inhoud van de mails aanpassen, advertenties aanpassen én de inhoud van mijn webinar nog veel beter presenteren. Weet je op termijn: we hebben x, y en z al aangepast. En dat is al 10x beter,  dus we leggen nu de focus op een ander onderdeel binnen de funnel.

Het optimaliseren van je funnel is best complex. En je kan inzoomen op allerlei aspecten binnen de customer journey. Daarom focus ik in deze blog even op het optimaliseren van de mails binnen je funnel. Hoe pak je dat nu aan?

 

Optimaliseren op basis van data of op gevoel?

In beginsel kun je twee dingen doen: optimaliseren op gevoel of optimaliseren op basis van data. En nu ken ik best wat ondernemers die een A/B test uitvoeren en op die manier zien welke titel het beste werkt op basis van data. Maar eigenlijk blijft het daar dan ook bij. De volgende keer doen we gewoon weer een A/B test.

De echte lessen worden er niet echt uit geleerd en dat is zonde. Denk aan zaken als: wat maakt nu dat de ene titel het beter deed dan ander? En hoe nemen we dit mee in de titels die we in het vervolg schrijven? Dat zijn dingen waar je tijd voor moet maken en de ruimte voor moet hebben om hier over na te denken.

Hoewel het soms ook heel prettig is om op gevoel te optimaliseren, is de data in alle gevallen leidend. Als jij ziet dat een mail slecht geopend wordt, dan weet je gewoon: ik moet iets aan de titel doen of aan de mail die ik de vorige keer heb verstuurd. En in dat geval ben je niet per se verplicht om op zoek te gaan naar: wat is een bewezen goede titel? Want het is niet zo dat een bewezen goede titel ook goed werkt voor jouw doelgroep. Goed om te testen uiteraard. Maar je kan ook gewoon op gevoel een nieuwe titel verzinnen en kijken waar het schip strandt. En dan vertelt data je weer wat jij vervolgens zou moeten doen. Want soms zijn het juist de titels waarvan je het niet verwacht die het beste presteren. 

 

In 3 stappen jouw mailfunnel optimaliseren

Zoals beloofd, zal ik deze blog afsluiten met de 3 praktische stappen voor het optimaliseren van de mails in jouw funnel.

 

Stap 1: Hoe wordt jouw mail geopend?

Wanneer een mail slecht geopend wordt, weet je: ik moet iets doen aan mijn titel. Maar kijk ook naar je vorige mail. Het kan zijn dat de inhoud niet goed genoeg was en mensen daar zijn afgehaakt. Dus check ook de openrate en clickrate van je vorige mail. Zit je daar goed, dan is het waarschijnlijk vooral de titel van deze mail. En mag je daar iets nieuws op verzinnen.

 

Stap 2: Wordt er geklikt op de link in jouw mail?

Wordt er te weinig geklikt op de link? Dan weet je dat het aan de inhoud ligt. Dat je beter moet toewerken naar de klik. Dat je mensen meer urgentie moet laten voelen. Dat je mensen nieuwsgieriger moet maken. Of dat je wellicht te oppervlakkig blijft en dieper op het verhaal in mag gaan. Al dat soort dingen mag je in je achterhoofd houden en meenemen in de optimalisatie van deze mail. Kijk met een open blik: hoe kan het beter? Waar kan het anders? En probeer het.

 

Stap 3: Wordt er wel geklikt, maar wordt er geen actie ondernomen?

Wordt er wel geklikt, maar wordt er op de pagina geen actie ondernomen? Er wordt bijvoorbeeld niet gekocht. Of mensen schrijven zich niet in voor een gratis weggever of iets dergelijks. Dan weet je dat je de inhoud van je pagina aan mag passen. Maar ook dat je kritisch naar de algemene strategie mag kijken.

Het kan zo zijn dat het aan de pagina ligt waar je naar verwijst in de mail. Maar het kan ook zo zijn dat het aan alle mails voorafgaand aan het aanbod ligt. Dat je mensen nog niet voldoende hebt opgewarmd. Dat ze niet voldoende urgentie voelen om in actie te komen. Of dat ze zich niet helemaal herkennen in de behoefte en het verlangen dat jij schetst. Maar… heel belangrijk. Het kan ook zo zijn dat je de verkeerde leads hebt aangetrokken met jouw advertenties. Dat het toch net niet je ideale klanten en ze zich daardoor bijvoorbeeld niet aangesproken voelen. Dus ook dat is een belangrijke factor in je optimalisatie: onderzoeken of je de juiste mensen aantrekt.

 

Nog steeds ingewikkeld? Lees dit nog even

Ik weet het. Optimaliseren is waarschijnlijk nog steeds een complex verhaal voor je. Maar dit geeft al wel richtlijn om te weten WAAR je aan de slag moet. Op welk punt in je funnel gaat het mis? En vanaf dat punt wordt het een kwestie van gewoon gaan proberen. Of een externe expert vragen om eens met je mee te kijken.

In de podcast ga ik nog wat dieper in op deze stappen en geef ik je wat handvaten om over na te denken in jouw optimalisatieproces. Dus luister ook deze aflevering nog even voordat je aan de slag gaat. 😉 Veel succes!