In 10 stappen van een ‘mwah’ tekst naar een ‘rake’ tekst

In 10 stappen van een mwah tekst naar een rake tekst I Wolves and Rebels

Ik vind het altijd jammer als ik mensen hoor zeggen dat tekst niet meer belangrijk is en alles draait om beeld. Want…. -tromgeroffel- niets is minder waar. Als jij een social media post plaatst, heb je tekst nodig. Als jij een video maakt, moet je weten wat je gaat zeggen. Als jij een salespage maakt, heb je wederom een tekst nodig.

Dus… als ondernemer kom je nog steeds niet weg met slechte teksten. En er zijn er genoeg die dat wel proberen. Want je wilt niet weten hoe vaak ik een ondernemer spreek die zegt: die teksten van mij werken niet. Het verkoopt niet en ik weet niet wat er anders moet? Vrijwel iedere ondernemer heeft moeite met teksten schrijven. Terwijl dit een cruciaal onderdeel is in je online zichtbaarheid: social media, funnels, advertenties, salespages, noem het maar. Als ondernemer moet je gewoon teksten kunnen schrijven. Of laten schrijven. 😉 Anders verkoop je niet. Daarom in dit artikel 10 stappen om van een ‘mwah’ tekst naar een ‘rake’ tekst te gaan.

 

3 dingen die jij scherp moet hebben voordat je gaat schrijven

Er zijn een aantal dingen die jij scherp moet hebben voordat je gaat schrijven. Zodat je het in elk geval schrijft voor de juiste persoon en het past bij jouw bedrijf. Je denkt wellicht dat dit automatisch gaat, want je kent jouw klant en je kent jezelf. Nou, niet dus. We zijn zo geneigd om dingen over te nemen van anderen, als je het daar lijkt te werken. Soms zelfs per ongeluk, omdat we scrollen op social media en onbewust dingen opnemen. En we denken dat we onze klanten kennen, maar kennen we ze wel echt? Dus tijd om deze 3 dingen eerst uit te werken:

  1. Jouw ideale klant:
    Veel mensen denken dat ze dit wel weten. Je verzint gewoon een personage en welke behoefte diegene heeft. Maar… kijk eens eerlijk naar die omschrijving. Hoeveel personen passen hier nog in? Te vaak houden we het nog te breed. Jouw ideale klant wil niet én meer reizen, én meer tijd thuis doorbrengen, én meer investeren, én…. Er zijn altijd één probleem en één behoefte leidend. Wat gaat jouw ideale klant als eerste doen als probleem x gefixt is?

  2. Het allerbelangrijkste probleem van jouw ideale klant:
    En daarnaast mag er ook veel meer focus komen op het probleem/de behoefte. Weet jij oprecht wat jouw ideale klant als allergrootste probleem ervaart? En hoe diegene dit letterlijk omschrijft?Want wat er vaak gebeurt is dat de ondernemer bijvoorbeeld focust op afvallen. Maar ze schrijven niet over afvallen, maar over lekker in je vel zitten. Terwijl jouw klant misschien denkt: ik wil gewoon afvallen. De rest ligt daaraan ten grondslag. Dus als jij dan de focus legt op lekker in je vel zitten, dan voelt de ander zich niet 100% aangesproken. Dat is waar het in veel teksten fout gaat.

  3. Jouw eigen boodschap, hetgeen wat jou onderscheidend maakt:
    Wat wil je de ander meegeven als hij/zij met jou in zee gaat? En wat doe jij anders dan jouw concurrent? Ik wil je niet stimuleren om je te laten afleiden door concurrenten. Maar het is wel goed om jezelf een keertje te vergelijken. Te zien wat zij doen en hoe ze het doen. Waar ze voor staan. En het belangrijkste: waarin jij het dan net effe anders doet.

 

Om dit voor jezelf kraakhelder te krijgen, heb ik de volgende twee formules voor je:

Jouw boodschap

Mijn visie op mijn vakgebied is …. (onderscheidend vermogen), ik vind het belangrijk dat mijn ideale klant … (kennis over jou en jouw vakgebied) weet, …. (actie die alles verandert) gaat doen en daardoor … (resultaat) behaalt.

Het allergrootste probleem van jouw ideale klant

Ik los …. (probleem) op, dit is een belangrijk probleem omdat …. (belangrijkste argument om aan de slag te gaan, het verlangen), mijn klant wil dit vandaag oplossen, want … (reden waarom het een urgent probleem is) en het geeft hem/haar het gevoel dat …. (motivatie om door te pakken).

Met deze 2 zinnen heb jij de belangrijkste basis gelegd: jij weet waar jij voor staat en hoe je dit presenteert naar de buitenwereld. En jouw klant weet daardoor waarom hij bij jou moet zijn.

Het is niet langer genoeg om puur te omschrijven wat je doet. Er zijn namelijk tig mensen die je kunnen helpen met bijvoorbeeld afvallen. Je zal moeten omschrijven waarom iemand bij jou moet zijn. Hoe jij het aanpakt en de ander daarmee een reden (en het vertrouwen!) te geven om voor jou te kiezen.

 

4 bewust makers om in je achterhoofd te houden

Nu je weet voor wie je post en waar jij voor staat, schrijf je nog geen fantastische berichten. Je zal jezelf hier constant scherp op moeten houden en een aantal controle vragen moeten stellen. Vooral wanneer je belangrijke berichten schrijft tijdens een lancering, voor een advertentie of een salespage. Hieronder heb ik 4 vragen geformuleerd om een rake post te schrijven.

  1. Met welke reden plaats jij deze post?
    Wat is het doel? Wil je dat iemand een weggever aanvraagt? Wil je dat iemand een inzicht krijgt? Wil je jouw positionering bekend maken?

  2. Wat voor emotie wil je oproepen?
    De ander heeft een emotie nodig om jouw boodschap te kunnen verwerken. En binnen te laten komen. Als jij een verhaal deelt over jezelf, dan wil je dat de ander daar iets bij voelt. Als jij een frustratie deelt, wil jij dat de ander dezelfde frustratie voelt. En als jij een verkopende post plaats, wil je ook dat de ander daar een gevoel bij krijgt. Pas als diegene het voelt, kan diegene in actie komen. Als er geen emotie omhoog komt, komt de tekst niet binnen en zal de ander het links laten liggen.

  3. Wat voor actie moet de ander ondernemen na het lezen van het bericht?
    Dit betekent niet dat er altijd een actie moet plaatsvinden in de zin van: iets kopen, een gesprek aanvragen of zich aanmelden voor een gratis weggever. Het kan ook zijn dat iemand actie onderneemt in de zin van: nadenken over het onderwerp. Dus denk na over wat wil jij dat jouw ideale klant gaat doen naar aanleiding van dit bericht.

  4. Past dit bericht bij mijn merk en wat ik wil uitstralen?
    Past het bij jouw boodschap en de visie die je net hebt uitgeschreven? Het is heel verleidelijk om andere dingen te gaan posten op jouw kanalen. Terwijl dit niet echt aansluit bij jouw merk. Simpelweg doordat je gelezen hebt dat jouw concurrent post over x of y en jij denkt dat je dit ook moet doen. Of omdat je even niks anders kan verzinnen en je wilt per se vandaag iets posten. Dus vraag jezelf af: past dit bij hoe ik wil dat mijn klant mij ziet en kent?


3 checks na het schrijven

Als je doelgericht gaat schrijven met de vragen hierboven, dan zal je al een betere tekst schrijven. Maar… je wilt niet dat het onpersoonlijk of zakelijk wordt. Jij wilt lekker jezelf zijn en de ander iets oprecht meegeven. Daarom heb ik nog 3 laatste checks voor je voor na het schrijven.

  1. Is het persoonlijk?
    Het is belangrijk dat het bericht een verhaal bevat dat over jou gaat of over jouw klanten. Dat je een situatie beschrijft waarin de ander zich kan inleven.

  2. Is het inspirerend?
    Geef ik de ander iets mee? Of schrijf ik dit alleen voor mezelf en mijn eigen ego? Wat is jouw boodschap en wat voor inzicht geef je mee?

  3. Roep ik verlangen of noodzaak op?
    Als laatste wil je de ander in actie zetten door verlangen aan te wakkeren of noodzaak op te roepen. Bijvoorbeeld verlangen: als je met funnels aan de slag gaat krijg je meer vrijheid. Of noodzaak: als je niet hiermee aan de slag gaat, verlies je nog meer omzet. Even heel zwart/wit geschetst. Je kan dus vanuit 2 kanten schrijven.  Dit maakt dat je ander in actiestand zet en dat je laat zien wat er gebeurt als je wel of niet in actie komt. Dit roept het verlangen op en geeft ook meer urgentie om er iets mee te doen.

 

Op deze manier weet ik zeker dat jij teksten gaat schrijven die bij jou en jouw merk passen, die jouw ideale klant echt aanspreken én ook nog eens in actie zetten. Met als logisch gevolg dat jij meer mensen kan helpen en jouw omzet en winst stijgen.

 

Kleine disclaimer:

Denk je nu: pfoeee, moet ik dit ook nog allemaal doen? Ik kan me voorstellen dat deze 10 stappen als enorm groots en veel overkomen. Het is vooral belangrijk om ze in te zetten bij belangrijke teksten, zoals een salespage of advertentie. En het is goed om dit bijvoorbeeld een week lang mee te nemen in je social media berichten. Zodat je het jezelf aanleert om snelle checks uit te voeren en te zien of je teksten echt aansluiten bij wie jij bent, wie je wilt aanspreken en wat je ermee wilt bereiken.

Het is zeker niet mijn doelstelling om ervoor te zorgen dat schrijven nog moeilijker wordt of dat het nog veel meer tijd gaat kosten. Het is vooral een final check om te zien hoe het nog beter kan. Dus laat het links liggen als teksten schrijven nog niet vanzelf gaat en dit je nog meer blokkades geeft.