De top 5 redenen waarom jouw funnel geen klanten oplevert

Ben jij een leader of the pack I Wolves and Rebels

Een van de meest gehoorde frustraties in mijn branche is misschien wel: “Een funnel werkt niet voor mij.”

En ik zal het toegeven. Toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst van funnels hoorde, stonden mijn oren ook te klapperen. “Wat?! Je kunt mensen geautomatiseerde mails sturen en dan kopen ze?!”

Zo simpel bleek het niet te zijn haha! Inmiddels weet ik gelukkig hoe het wel werkt en wil ik ook de top 5 redenen met je delen waarom jouw funnel geen klanten oplevert.

Luister je liever de podcast? Dat kan ook:

1. De inhoud wordt afgeraffeld
Wees eerlijk. 😉 Wanneer ik mijn klanten vertel dat mijn funnels uit ongeveer 10 mails bestaan, vinden ze het ‘opeens’ niet meer zo grappig om een funnel te ontwikkelen. Het wordt een ‘moetje’. En daardoor is de inhoud vaak niet waardevol genoeg om een koude lead te converteren naar klant.

2. Van hot naar her
Ik zie ook vaak dat de informatie in de funnel alle kanten op schiet. Behalve richting het aanbod dat de ondernemer aan het eind gaat doen. Dit terwijl jouw leads het juist nodig hebben dat jij ze meeneemt op reis en de route voor ze uitstippelt. Ze weten niet exact waar het mis gaat en wat ze vervolgens nodig hebben. Dat mag jij ze vertellen.

3. Niet verkopen
Bescheiden als we zijn, willen we ons liever niet opdringen aan onze volgers. Met als gevolg: we doen 1x ons aanbod en daarna mag de ander zelf bepalen wat hij/zij ermee doet. Of nog erger: we doen geen aanbod en verwachten dat iemand zelf naar ons toe zal komen. Dat gebeurt niet. Vertel vaker en meer over je aanbod.

4. Geen urgentie
Een andere grote valkuil is om geen urgentie in je funnel te verwerken. Jouw leads hebben een reden nodig om vandaag te kopen i.p.v. morgen. Want ja, ze willen hun probleem oplossen. Maar de meeste mensen zitten niet in een levensbedreigende situatie. Dus de oplossing en investering kan ook nog wel even wachten. Not!

5. Sprong in het diepe
En als laatste is het ook goed om jouw aanbod eens onder de loep te nemen. Een funnel is geen goocheltruc met een magische hoed. Dat je enkel een simpel e-book stuurt en mensen ‘opeens’ duizenden euro’s naar jou overmaken. Zorg er dus voor dat jouw aanbod passend is bij het soort weggever dat je stuurt. 😉

Ik zal eerlijk met je zijn. Ik heb 1, 2 en 4 zelf ook wel eens gedaan. Dus ik ben heel benieuwd: welke punten zijn herkenbaar voor jou? Of wat heb je gezien bij anderen?